منوی اصلی
مجموعه مطالب مهندسی مواد و متالورژی
رشته مهندسی مواد، عاملی برای پیشرفت کشور عزیزمان ایران
  • امید اشکانی دوشنبه 14 مرداد 1398 12:23 ق.ظ نظرات ()

    توان یا گشتاور: کدام یک اهمیت بیشتری دارد؟ این پرسش آغاز مباحثه ای ناتمام برای سازندگان موتور و تولید کنندگانی است که در این زمینه فعالیت می کنند. برخی اعتقاد دارند که این گشتاور خودرو است که آن را به حرکت در می آورد اسب بخار بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا خودروی بیشتری بفروشند. برخی هم می گویند اگر یک خودروی سریع می خواهید بهتر است به فکر اسب بخار (منظور همان توان است که به صورت تجاری واحد اسب بخار را برای آن استفاده می کنند.) باشید.

    و در این میان تناقضات بسیاری به گوش می رسد. اما کدام یک درست می گویند؟ اگر بخواهیم در این باره شفاف تر صحبت کنیم باید بگویم همه چیز از مفهموم نیرو و کار شروع می شود.

    آشنایی با مفهوم کار

    نیرو همان چیزی است که هنگام هل دادن یکی نسبت به دیگری احساس می شود و بسته به مقاومتی که در برابر آن ظاهر می شود ممکن است منجر به حرکت شود یا نشود. اگر بخواهید خودرویی را به تنهایی هل بدهید به احتمال زیاد حرکتی نخواهد داشت چون جرم آن بسیار بیشتر از شماست و نیروی مقاوم بسیار بیشتری در برابر نیروی شما اعمال می شود که نمی توانید بر آن غلبه کنید. به این ترتیب خودرو حرکتی هم نخواهد داشت.

    اما اگر نیرو اعمال شود و جابجایی داشته باشید در حقیقت کار انجام داده اید. به عبارت دیگر به اندازه جابجایی جسمی از نقطه A تا نقطه B کار انجام داده اید. به عنوان مثال اگر موتور یک خودرو را که 250 کیلو وزن دارد به کمک جرثقیل 1.5 متر جابجا کنید کاری که انجام داده اید برابر 1.5×250 است.

    کار = جابجایی x نیروی اعمال شده


    برای مطالعه بیشتر بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

    آخرین ویرایش: دوشنبه 14 مرداد 1398 12:26 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
  • امید اشکانی سه شنبه 1 مرداد 1398 11:11 ب.ظ نظرات ()
    خوردگی حفره‌ای نوعی خوردگی موضعی می‌باشد که باعث ایجاد حفره‌های کوچک در فلزات می‌شود. عامل این پدیده، نرسیدن اکسیژن به بخش کوچکی از سطح می‌باشد. در این شرایط، این بخش نقش آند را بازی می‌کند و بخشی که دارای اکسیژن بالا است، نقش کاتد را ایفا می‌کند که حاصل آن ایجاد خوردگی گالوانیک می‌باشد.

    در این نوع خوردگی محصولات خوردگی به پیشرفت واکنش کمک می‌کند. این نوع خوردگی، موجب سوراخ شدن سطح فلز می‌شود و به علت این که حفره‌های به وجود آمده به راحتی قابل مشاهده نیست، از مخرب‌ترین انواع خوردگی است. شروع خوردگی حفره‌ای دارای دوره طولانی است؛ اما بعد از شروع حفره با سرعت زیادی نفوذ می‌کند.

    مکانیزم این نوع خوردگی مشابه با خوردگی شیاری است؛ ولی در این جا، خوردگی از زیر سطح شروع نمی‌شود؛ بلکه خوردگی در سطح صاف است.

    کار سرد که موجب اجتماع استرس (نیرو) می‌شود و افزایش لحظه‌ای دمای یک قسمت از قطعه و عدم یکنواختی ساختار که شامل مرز دانه‌ها و نقاط چند فازی و … است می‌تواند تولید آند و کاتدهای موضعی کند که می‌تواند عامل شروع خوردگی حفره‌ای باشد. در فلزاتی که بر روی خود لایه‌های سطحی ایجاد می‌کنند مانند فولاد زنگ نزن و آلومینیوم دارای شدت بیشتری است.

    حرکت محیط موجب می‌شود اکسیژن به داخل حفره تزریق شده و از مرحله دوم خوردگی جلوگیری شود به طوریکه واکنش کاتدی به بیرون حفره انتقال می‌یابد.

    پارامترهای متالورژیکی: محلول‌های جامد تک‌فار مقاومت به خوردگی بیشتری دارند.

    بعلت اینکه حفره دار شدن وزن زیادی از فلز را کاهش نمی‌دهد اندازه‌گیری وزنی را برای مقایسه آن نمی‌توان به کار برد. اندازه‌گیری دقیق عمیق حفره‌ها به علت پراکندگی و تعداد زیاد آنها هم امکان‌پذیر نیست.


    منبع : ویکی پدیا.

    از کلیه عزیزانی که منبع متون را در نوشته های خود ذکر می کنند سپاسگزاریم. ذکر کردن منبع متن یکی از بهترین روشها برای حفظ اصالت نوشته می باشد.
    آخرین ویرایش: سه شنبه 1 مرداد 1398 11:17 ب.ظ
    ارسال دیدگاه